HÅPER PÅ GODT SALG:Sport
På tide å sikre seg fast FFK-plass

Håper å selge 2.000 sesongkort til

Hadde du sesongkort på stadion i fjor, men venter med å fornye? Da kan du regne med en telefon fra en FFK-spiller om noen uker.

AV Martin Næss Kristiansen
Publisert

Fredrikstad Fotballklubb dro inn over fem millioner kroner i totale sesongkort- og billettinntekter i fjor, men har faktisk nedjustert denne budsjettposten for 2019 med rundt 20 prosent fra fjorårets inntektsnivå.

Årsaken er at tre enkeltkamper, festoppgjøret mot Moss, cupkampen mot Odd samt kvalikkampen mot KFUM Oslo, ga merinntekter klubben ikke våger å forskuttere for kommende sesong.

Vil utligne fjoråret

Men ambisjonene om godt besøkte kamper legger FFK ikke i skuffen. De vet at patriotismen er stor.

- Det er det vi lever av, fastslår daglig leder Joacim Heier overfor Demokraten.

Sesongkortsalget er godt i gang. Håpet er å selge minst like mange som i fjor, før seriestarten hjemme mot Hødd 13. april. Hittil er drøyt 700 revet bort. I fjor solgte rødbuksene rundt 2.700 sesongkort til private og bedrifter. Private utgjorde noe under halvparten av disse.

Lever på patriotismen

Mens billettsalget til seriestarten trolig drøyer til bare et par uker før kamp, har klubben for øyeblikket fullt fokus på salg av sesongkort.

- Det utgjør en betydelig andel av inntektene våre og er en viktig del av budsjettarbeidet. Samlet hadde vi altså over fem millioner kroner i publikumsinntekter i fjor.

- Det er noen spillerlønninger, det?

- He-he, ja. Patriotismen i Fredrikstad, både blant private og bedrifter, gjør oss konkurransedyktige på økonomi. I Fredrikstad er det mengden støttespillere som er viktig. Vi har også få store enkeltsponsorer, men mange små, og opplever virkelig å ha næringslivet i ryggen, sier Heier.

Venter på en telefon?

Tradisjonen tro, kommuniserer FFK tidlig med fjorårets sesongkortinnehavere for å få dem videre med på laget. Klubben akter også å gjenta en annen hyggelig vane før sesongstart:

- Når vi har tatt runden med setereservering blant dem som har fornyet eller kjøpt sesongkort for første gang, kjører vi det vi opplever som et populært tiltak hvert år: Spillerne tar selv en ringerunde til dem som tidligere har hatt fast plass, men nå «sitter på gjerdet», forteller Heier.