LANDETS MEST MODERNENyheter
RÅDE: SAMLOKALISERER WILLIAMS OG PERRY CARAVAN

Skal omsette bobiler og campingvogner for 150 millioner kroner

I juni samlokaliserer daglig leder Sverre William Olsen selskapene Perry Caravan og Williams Caravan i nytt bygg på totalt 6.300 kvadratmeter

AV Tomm Pentz Pedersen
Publisert

Fra nåværende butikklokale skal Olsen flytte caravanbutikken 300 meter i retning mot Moss, og samlokalisere virksomhetene.

– Området er vel for de fleste best kjent som stedet hvor Østfold Motorcompany(Volvo) holdt til. Her har vi inngått leieavtale med Peder Eiendom, som er en lokal utbygger. Totalt 80 millioner kroner har eiendomsselskapet investert i det nye anlegget.

Satser på «overnattingsgjester»

I tillegg til et stort salgsareale og et moderne verksted for både campingvogner og bobiler, ønsker Sverre Olsen alle på hjul velkommen til konseptet «Stopp og sov».

– 70 meter unna har vi landets mest trafikkerte vei. Når trette camperere ruller langs E6 kan de stoppe hos og få tømt septikktanken, fylt ferskvann, tilkoblet strøm og benyttet toaletter og dusj. Dette blir det eneste tilbudet i sitt slag mellom Oslo og Svinesund så vi forventer godt med besøk.

Vekst og oppkjøp

Når Sverre William Olsen overtok virksomheten i 2011 var omsetningen ca. 19 millioner kroner. I fjor omsatte Williams og Perry Caravan til sammen for nesten 107 milioner kroner.

– Vi har også kjøpt Twin Caravans på Lillestrøm som blir vårt datterselskap. Selskapet forhandler Hobby og Fendt, noe som passer glimrende inn i vårt konsept.

Caravanfylket Østfold

I april åpnet Østfold Caravan et komplett bobil- og caravansenter i Råde Næringspark. Med merkene Hymer og Bürstner i salgshallen ønsker Sverre William Olsen konkurrenten mer enn gjerne velkommen.

Saken fortsetter under annonsen.

– Tilbudet til bobil- og caravanfolket er nå komplett i Østfold. Det betyr at også kunder fra Akershus og Oslo fint rekker en runde innom alle forhandlerne en lørdag. Seriøse aktører er med på å bygge opp under tillitt.

Ny kultur for camping

Bobilmarkedet har eksplodert de siste årene, og campingplasser rundt om i Europa bygges og utvides for å gi plass til stadig flere som har fått øynene opp for denne ferieformen.

– Interessen for camping generelt er stor, enten det er med bobil, campingvogn eller telt. Det gjelder selvfølgelig innenfor naturskjønne Norge, men også i økende grad på reiser nedover i Europa og til USA og Canada, forklarer Olav Neset, konsulent for campingavdelingen i NHO Reiseliv.

Harrystempelet forsvinner

At harrystempelet for alvor er i ferd med å forsvinne fra camping som ferieform, merkes også blant reiseoperatører og reisebedrifter.

– Det er ingen tvil om at flere snuser på campingferie. Noe av interessen har med økende miljøbevissthet å gjøre, og man forsøker å unngå fly eller cruiseskip, tror butikksjef ved reisebutikken Nomaden, Raymond Haase.

Fram til godt ut på 1970-tallet var camping nærmest ensbetydende med sommerferie for de fleste nordmenn.

– De generasjonene som vokste opp med camping, utviklet nok en viss antipati. Men i dag blir i økende grad camping ansett som et alternativ til hotell, på samme måte som Airbnb eller couch-surfing, mener Haase.

WILLIAMS CARAVAN AS

Driftsinntekter:
76 785 000 (2017)
68 947 000 (2016)
73 804 000 (2015)

Resultat 2017:
Driftsresultat: 2 095 000
Resultat før skatt: 1 026 000
Årsresultat: 944 000

Trykk for å se kommentarer