SYKLER I 50:Nyheter

- Raskere elsykler gir mindre bilbruk!

Elsykler med topphastighet på 50 kilometer vil være et mer interessant alternativ til bilen enn dagens elsykler som kun «gjør» 25 kilometer i timen.

AV Arne Børresen
Publisert

Det mener Håkon Stang, profilert miljøvernforkjemper i en årrekke. Etter å ha samlet inn totalt 308 underskrifter vil Østsiden-karen torsdag få behandlet et såkalt innbyggerinitiativ i Bystyret.  Stangs oppfordring til politikerne er å få istand en prøveordning med raskere og sterkere elsykler.

- Må velge sykkel framfor bil

- Vi lever i en verden som garantert vil gå under dersom vil ikke tar klima-utfordringene på alvor. Regjeringene jorda rundt har selvsagt hovedansvaret. Men enkeltmennesket må også bidra, sier Håkon Stang og konkretiserer:
- Å redusere bilbruken kraftig er det beste tiltaket vi kan gjøre. Men da må vi ha et alternativ til bilen. På kortere strekninger er sykkelen - og selvfølgelig også elsykkelen - en god erstatning. Men skal du fra Kongsten - hvor jeg bor - og til f.eks Østfoldhallen er en elsykkel med liten motor, dårlig trekkraft og toppfart på 25 km/t ikke noe alternativ. Derfor har jeg bedt kommunens politikere om å få i gang en prøveordning i Nedre Glomma-regionen med kraftigere og raskere elsykler. Jeg mener konkret 250-kilowatts-motorene bør byttes ut med 500 kilowatts-motorer, forklarer Stang.
 - Hva med sikkerheten for syklisten dersom topphastigheten blir 50?
- Den bekymringen mener jeg er prinsipielt underordnet behovet for å redde verden. Gjøres dette riktig tror jeg nok helt sikkert syklistene og menneskene de møter på sin vei vil klare seg godt i trafikken, påpeker Stang.

Bompenger

- Har du hentet inn erfaringer fra andre land som tillater el-sykler med større motorkraft?
- Nei. Denne idéen har jeg klekket ut selv. Og; jeg tror faktisk dette kan bli en veldig bra sak for miljøet. Ikke minst når bompengene blir innført neste år tror jeg publikum vil se seg om etter alternative framkomstmidler. Som f.eks en elsykkel med større lastekapasitet og kraftigere motor, repliserer Håkon Stang.
Ordføreren innstiller i følge sakspapirene på å be rådmannen utarbeide en sak på bakgrunn av innbyggerinitiativet som Statens Vegvesen i sin tur kan se nærmere på.


FORSIDEN NÅ