Lever på 2766 kroner måneden

Hun har ikke spist en eneste middag hjemme siden 18. mai, Jorun Olsen. Årsak: 61-åringens livsopphold-søknad ble liggende i en skuff hos NAV da Olsens kontaktperson sluttet.

AV Arne Børresen
Publisert
Oppdatert:

– Jeg er så fortvilet! Hver eneste dag må jeg be andre om mat. Og til huseieren har jeg i lang tid måttet si at jeg har ikke penger til å betale husleie med! Hva skal jeg gjøre?? spør den enslige kvinnen med skjelvende røst.

Fire år på 100.000 i farsarv

Det var i midten av mai at Jorun Olsen fikk store problemer med privatøkonomien:

– Alle som kjenner meg vet at jeg er en dame som absolutt ikke vil ligge andre til bry. Jeg vil heller ikke være en belastning for samfunnet, selv om Norge er aldri så rikt. Derfor meldte jeg fra til NAV for fire år siden om at jeg hadde arvet 100.000 kroner fra min avdøde pappa slik at NAV kunne stoppe sosialstøtten til meg. 18. mai i år hadde jeg brukt opp den siste krona etter pappa. Siden det ikke var mulig å leve kun for bostøtten på 2766 kroner måneden tok jeg kontakt med NAV for å få gjeninnført sosialstøtten. Men tro meg - jeg har ennå ikke fått svar på søknaden til tross for at jeg har purret den opp flere ganger! sier en engasjert Olsen.

– Hva har NAV svart deg?

– De tre forskjellige damene jeg har hatt kontakt med sier at de skal love å følge opp. Men det skjer ikke noe. Så nå må jeg gå ut i avisa. For kanskje kan min bønn om hjelp også være til nytte for andre som har lignende erfaringer med NAV, sier Jorun til Demokraten.

Spiser på misjonshuset

Demokraten: - Men hvordan har du klart deg på 2766 kroner måneden siden mai - hva med husleia f.eks?

Olsen: - Jeg har fått klar beskjed om at jeg nå må betale inn husleia. Jeg har akkurat satt meg i gjeld på 5000 kroner sånn at jeg kan få betalt for én måned, sier 61-åringen fra sitt lille krypinn på snaut 50 kvadratmeter øverst i Brochsgata.

Og legger til:

– Jeg er aktiv i Lahelle Misjonsforening. Der får jeg spise brødskiver så mye jeg vil. Men middager har vi jo ikke der. For når du skal klare deg på 2766 kroner måneden og er avhengig av medisiner og iblant legehjelp så blir det knapt penger til varmmat. Men jeg har vært hjemme hos noen venner et par ganger i sommer og fått midddag der. Bilen har jeg selvfølgelig solgt, medgir Olsen ettertenksomt.

– Føler du deg fattig her i Norges mest attraktive by?

Saken fortsetter under annonsen.

– Ja, jeg gjør det. Jeg føler meg faktisk veldig fattig - ikke minst når jeg er sulten. Noen ganger er jeg også våken hele natta. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg dersom jeg blir kastet ut av leiligheten...

– Manglende respekt

Robert Stubberud er én blant flere som har bistått Jorun den senere tida:

- Jeg blir egentlig litt skremt av å se den manglende respekten NAV viser overfor sine brukere. Trygdemyndighetene må jo forstå at det ikke er mulig å leve knapt uten noe inntekt. Jorun vil jo forbli fattigere og fattigere dess lenger dette fortsetter, sier hjelperen som beskriver den 61 år gamle kvinnen som særdeles snill, hjelpsom og tvers gjennom ærlig.

Søknaden gjenglemt hos NAV

Agnes Bossum Antonsen - profilert Frp-politiker og til daglig teamleder ved NAV-kontoret i Bryggeriveien - legger seg flat når Demokraten konfronterer henne med Jorun Olsens sak:

– Jeg må si det akkurat som det er; Jorun Olsens søknad om ytelser fra NAV - som hun sendte inn her 18. mai - har blitt liggende på et kontor etter at hennes kontaktperson sluttet hos oss. Vi vil nå i dag ta kontakt med Olsen for å be om et møte slik at vi kan få ordnet opp og truffet et nytt vedtak, sier Bossum Antonsen til Demokraten.

– Dette høres ut som en skammelig behandling av et uskyldig menneske; vil du beklage denne saksbehandlingen på vegne av NAV?

– Selvfølgelig vil jeg det. Jeg beklager situasjonen hun har kommet opp i på det sterkeste.

– Vil du sørge for at Jorun Olsen får etterbetalt den støtten hun åpenbart skulle hatt fra NAV de siste månedene?

– Jeg kan ikke forskuttere innholdet i et vedtak som ennå ikke er gjort. Men på generelt grunnlag kan jeg si det er vanlig at vi sørger for å rette opp våre feil når de oppdages - og at vi da betaler ut fra den datoen søknaden er innlevert, sier teamleder Agnes Bossum Antonsen ved NAV til avisa.

Hei, 

×

Du leser første premium-sak

Du har nå lest 2 saker

×

Ha en fin dag!

Du har nå lest 3 saker

×

Tekst kommer her.

Du har nå lest 4 saker

×

Du har nå 1 plussak igjen. Men du kan nå også få ubegrenset tilgang i én måned for kun 1 krone