BOMPANELNyheter

Folkemøte om bomringen

Kirsti Nelvik Antonsen -kvinnen som trommet sammen byens innbyggere til protesttog mot bomringen- var også initiativtager til folkemøtet på Litteraturhuset. I panelet satt Jon Ivar Nygård (ordfører, Ap), Bjørnar Laabak (Frp), Truls Velgaard (H), Olav Moe, fylkespolitiker (KrF), og Sol Skipnes (Rødt). Ordstyrer var NRK-journalist Trond Øyvind Karterud. [Sitatene nedenfor er skrevet under live-dekning, og er derfor kortet ned]

AV Dag Magnus Nielsen
Publisert

Innlegg fra salen: "Dere har ikke baller. Du (ordføreren red. anm.) går i protesttog mot bom -det var jo du som stemte frem bommen!"

Olav Moe (fylkespolitiker, Krf): forsvarer Nygaard og co. "De har baller!"

Innlegg fra salen: Hvorfor velge en finansieringsløsning som rammer de som er svakest?

Laabak (Frp): Påpeker at bommene vil ta inn fire ganger så mye som eiendomsskatten. Hvordan skal vi leve (med alle skatter og avgifter, red. anm.)

Nygård: Lite rom for sosiale ordninger, dessverre. Vil prøve å lage ordninger innenfor de eksisterende ordninger. Ingen quick fix.

Ordstyrer: Hva med oljepengene?

Nygård: Vi har ikke klart  å få til noe der

Fra salen (buss-ansatt): Hvordan kan du sette bussprisen til 40 kroner over Fr. stad. broen og forvente at folk skal reise kollektivt?

Olav Moe: Kan kjøpe månedskort for 600 kroner. Uttaler du deg for Østfold Kollektiv (offisielt)?

Fra salen: Nei

Olav Moe: Akkurat...

Fra salen, ny: Nygård, du sier ingen bom -ingen veier. Vi HAR veier i Fredrikstad

Nygård: Jeg mente nye veier

Fra salen: Laabak, du sier "hvis det er reversibelt" i leserinnlegget ditt. Det høres ut som HUB-gardering

Laabak: Departementet, Stortinget, skal ta stilling...Teoretisk sett mulig. Oljefondet er stort. Nedgangen de siste ukene i oljefondet (fall på børsene hvor 2/3 ev fondet er investert, red. anm.) MYE større enn de 13 mrd veiene vil koste

Truls Velgaard: Jeg har ikke vært med å stemme frem forslaget. Men det vil bli DRAMATISK dersom vi ikke oppgraderer veiene. Alle byene har bomring. At vi slipper bomring i Fredrikstad er å tro på julenissen.

Er uenig med Nygård. Mener staten også skal være med å betale.

Sol Skipnes (Rødt): Hvis staten ikke bidrar får vi kjøre bomopprør da!

Nygård: Jeg ble feilsitert av Laabak. Jeg synes staten skal være med å betale.

Ordstyrer: Hvor mye

Nygård: Sin andel. Omkring 40 prosent. 

Saken fortsetter under annonsen.

Ordstyrer: Hvor mye er det?

Nygård: ...det må vi regne på

--Beynner å bli opphetet. Både fra salen, men også paneldeltagerne virker også hete i toppen ----

Fra salen, ny: Ordførerlønningene er over 1 million. Kanskje dere kan være med å spleise....se på kommunens rekker, hva kan de bidra med.

Nygård: Forrige Bystyre vedtok lønningene til sittende bystyre

Fra salen, representant fra Fredrikstad Utvikling støtter bomringen. Bedre veier blir bedre for næringslivet. Vedkommende spør Rødt hvorfor ikke de også vil kutte ut mva. hvis bommen er så usosial

Skipnes: Vil ikke ha usosial bomring. Staten må bidra. Hvorfor har veksten (i skatter og avgifter, red. anm.) eksplodert siden 2013?

Velgaard: Bør finansieres over skatteseddelen. Sverige valgte å avfolke distriktene (forklaring på manglende bomringer i nabolandet, red. anm.). Vil vi endre det må vi endre sittende storting.

Fra salen: Er det nødvendig med fire felt-vei ved Gressvik?

Nygård: Det er mye som har skjedd med det prosjektet som ikke er bra. Men det er viktig med en utbedring. Minner om at vi (politikerne, red. anm.) er lekfolk.

Fra salen, MDG: Vi har dimensjonert byggeplanene som om vi er Tokyo! Vi må ha en realistisk pakke. Vi stemmer nei på torsdag!

Nygård: Vi vil gå i forhandling med staten. Vi tror ny teknologi vil erstatte bommene i fremtiden. En viss risiko at vi planlegger for fortiden. Utviklingen går fort!

Laabak: Bilen et av de største velferdsgodene vi har. Livene, familielogistikken, er basert rundt bilene. Bilene blir mindre og forurenser nesten ikke. Vi kan ikke bruke 20 mrd. på noe vi ikke trenger.

Fra salen, ny, borger som har utarbeidet kollektivruter for nedre glomma: Jeg sa busstilbudet ikke er godt nok for lenge siden. Ble møtt ed kald skulder. Forkastelig tilbud i Fredrikstad! Spørsmål: Gjelder 305-timer regelen?

Nygård: Det var et tidlig forslag du henviser til. Vi har ikke fått avvist rimeligere passering mellom 17-21 av staten/vegvesenet.

Kirsti Nelvik Antonsen, fra salen: Hva med oss på Øssia som må passere bommen to ganger?

Ordstyrer påpeker at det også er en rabattordning på 1 time utenfor 17-21 tidsrommet.

Nygård: Det vil i hvert fall bli 1-time-ordning.

Fra salen, ny: Dere lokalpolitikerne skylder på stortingspolitikerne. Stortingspolitikerne peker på dere. Inen har noen troverdighet [latter og applaus fra salen]. Hvorfor bytter dere ikke parti hvis dere er imot lokalfinansiert bomring?

---Slutt på Demokratens direkteoverføring---


FORSIDEN NÅ