Tormod Gangfløt Nyheter
KRONIKK: TORMOD GANGFLØT, DIREKTØR ØSTFOLD KULTURUTVIKLING

– Alle piler peker oppover for teateret

KRONIKK: - Vi har aldri solgt så mange billetter som nå, vi har aldri oppnådd så mye synlighet rundt våre satsinger og så mange forestillinger har aldri blitt solgt for turné til lokale arrangører.

AV Tormod Gangfløt, Direktør Og Fungerende Teatersjef I Østfold Kulturutvikling
Publisert
Oppdatert:

Østfold kulturutvikling er et kraftsenter for kultur i Østfold. I 2012 ble Østfold teater, Østfold fylkesbibliotek, Den kulturelle skolesekken og fylkeskommunens satsing på ung kultur slått sammen til Østfold kulturutvikling. I 2016 innså vi at scenekunsten måtte løftes i fylket og fremmet et forslag til fylkestinget om muligheten for å bygge opp et regionteater.

Vi mente vi hadde det brede, kulturelle engasjementet og det høykompetente, kunstfaglige miljøet som skulle til for en slik satsing.

En gruppe fra det skapende frilansermiljøet i fylket hadde imidlertid liten tro på at vi ville få til dette, eller at vi har det som skulle til for å drifte et slikt teater. Som Patrik Stenseth og Silje Waters opplyser om i sin siste kronikk; teatermiljøet reagerte på «at det ikke var ansatt en teatersjef på åremål, at det ikke var en armlengdes avstand til de offentlige pengebevilgerne (sic) og at 15 millioner kroner endte i svært lite teaterproduksjon».

Tall hentet fra årsrapporter og årsmeldinger fra andre regionteatre viser at vårt regionale teater produserte like mange egenproduksjoner og samproduksjoner som Brageteateret, Teater Ibsen og Nord-Trøndelag teater, teatre som er større og mottar vesentlig mer statlig støtte enn vårt. De fleste teaterbudsjetter ender vel dermed i relativt «lite teaterproduksjon».

Men det er klart, vi har stor forståelse for innvendingen om at et regionalt teater må ha en teatersjef, og en tilsvarende organisasjonsform som andre regionteatre. Vi tar også ansvar for at teatermiljøet over tid mistet tillit til oss. Det har vi absolutt forsøkt å rette opp.

Vi er takknemlige for at oppropet endte i et grundig utredningsarbeid i regi av Agenda Kaupang, noe som resulterte i gode anbefalinger og et forslag til et regionteaterkonsept for fremtiden. I mellomtiden har imidlertid vi i Østfold kulturutvikling fulgt våre vedtatte strategier om å satse på scenekunst, løfte det regionale teateret, og bli mer relevante for publikum.

Det bærer frukter.

Fra 2017 peker alle piler oppover. Vi har aldri solgt så mange billetter som nå, vi har aldri oppnådd så mye synlighet rundt våre satsinger og så mange forestillinger har aldri blitt solgt for turné til lokale arrangører. Sjekk vår nye nettside. Scenekunst har aldri vært så lett tilgjengelig.

Saken fortsetter under annonsen.

Tall fra billettsystemet vårt viser at vi solgte 128 prosent flere billetter til egne teaterproduksjoner i løpet av 2017, enn vi gjorde de tre foregående årene til sammen. Gjennom et massivt og felles løft solgte vi i 2017 ut 65 prosent av alle tilgjengelige teaterbilletter. I løpet av januar i 2018 har vi solgt ut 100 prosent av alle tilgjengelige billetter til vår spennende samproduksjon «Hurrahølet».

Vi er nå et kraftsenter for kultur i ordets rette forstand. Vi fortsetter vår spennende reise med nye scenekunstsatsninger og utvikling av scenekunsten i fylket så lenge vi får mulighet. «Hurrahølet», en humoristisk produksjon om rallarkulturen fikk svært gode anmeldelser i pressen.

Forestillingen går denne våren for utsolgte scener i hele Østfold.

Ida Frederiksen har arbeidet for å løfte scenekunsten i fylket i 25 år, og den nyskrevne forestillingen «Skjørtet som falt ned fra himmelen» er en gripende historie om de siste hundre årene sett gjennom hennes mors øyne. Selvsagt har den premiere på kvinnedagen 8.mars.

Til høsten er det i tillegg premiere på to svært dagsaktuelle produksjoner som plasserer oss midt i samfunnsdebatten. DRITT (La Merda) er et prisbelønnet manus som vi har fått rettighetene til å produsere i Norge, og det vil garantert vekke oppsikt.

Teaterforestillingen DOP skrives nå av scenekunstnere/forfattere som er på research-turne i rusinstitusjonene, i regi av Kulturdråpen. Historiene som fortelles er sterke, og hovedvekten er på de pårørende. Uten vårt brede in-house kulturmiljø hadde ikke dette vært mulig.

Vi er også opptatt av det smale. I år tar vi vår EU-støttede IN SITU-satsning på scenekunst i offentlig rom til nye høyder. Vi har planlagt samarbeid på produksjoner med krediterte kunstnere som De Utvalgte på Oerol Festival i Nederland, Benjamin Vandewalle, Alexandros Mistriotis, Peter Aers og Lotte van den Bergh – for å nevne noen.

Vi ønsker velkommen til sterke og berikende teateropplevelser i 2018.


FORSIDEN NÅ